Untitled Document
header

חומרי למידה לתלמידים פעילויות לפי סוג

פעילויות חקר בשילוב מחשב

מדור זה מכיל פעילויות שיש בהן חקירה מתמטית רב שלבית פתוחה. הפעילויות מזמנות עבודה ברמות שונות ומעודדות דרכי פתירה שונות, במטרה להגיע למציאת חוקיות והכללה.

יש ערך מוסף לשילוב המחשב בכך שהוא מאפשר עבודה דינאמית ואינטראקטיבית המשחררת מצורך בחישובים ומתמקדת בחקירה. 


חקר נתונים בנושא האולימפיאדה (כיתות ה-ו) new hekerbycomputer25-olympics 

פעילות חקר בשילוב מחשב המבוססת על נתוני זכיה במדליות באולימפיאדות. הפעילות כוללת: איסוף, ארגון, ייצוג וניתוח נתונים בדרכים שונות. 


פעילויות על לוח מסמרים (כיתות ד-ו)  (הפעילות בעברית ו- arabic)masmerim

פעילות זו הינה בנושא גיאומטריה במישור. היא עוסקת בבניית משולשים וריבועים על פי תנאים נתונים.
הפעילות מתמקדת במציאת כל האפשרויות לבניית משולשים וריבועים על לוחות מסמרים בגדלים שונים, מציאת שטחם ומציאת הקשר בין שינוי אורכי הצלעות של המצולעים לבין השינוי בשטחם.


קוביות צבעוניות (כיתות ד-ו) (הפעילות בעברית ו- arabic)applet

פעילות עוסקת בגיאומטריה מרחבית. במהלך הפעילויות התלמידים משתמשים בראיה מרחבית, ייצוגים שונים ומבטים שונים של הקובייה. הפעילות מעודדת שיתוף פעולה, עבודה שיטתית ושימוש בנימוקים וחשיבה לוגית. 


פאונים משוכללים (כיתות ה-ו) (הפעילות בעברית ו- arabic) icosahedron

פעילות המאפשרת חקר של תכונות הגופים המשוכללים באמצעות ייצוג פריסות,
גזירתן ובניית הפאון המשוכלל ובאמצעות ייצוג הפאון המשוכלל וחקר תכונותיו
בעזרת כלים מוחשיים המאפשרים בדיקה.


פירמידות (כיתה ו) (הפעילות בעברית ו- arabic)applet1פעילות בה מתנסה התלמיד בחקירת פירמידות ופריסותיהן
באמצעות קיפולי נייר ומרחיב את חקר הפירמידות באמצעות יישומון. 
 
 
מציאת הפרשים (כיתות ד-ו) (הפעילות בעברית ו-arabic)
find-the-difference
פעילות חקר העוסקת בחיסור מספרים וגילוי תופעה המתקבלת
לאחר מספר חזרות של חיסור.
שילוב המחשב (יישומון או אקסל) מאפשר התנסויות והעלאת
השערות לבדיקה.
applet-picture
פעילות המזמנת בדיקת אפשרויות שונות לרצף משטחים בעזרת
מצולעים משוכללים. 
ניתן לעבוד במחשב או בעזרת דפי ריצוף המצורפים לפעילות.

 
בניית מרובעים (כיתות ג-ה) (הפעילות בעברית ו- arabic)
applet-picture
התלמיד יכול להתנסות בבניית מרובעים מצלעות באורכים שונים 
ולהגיע להכללה.
 
 
 

 איזו קופסה מתוקה יותר? (כיתה ו) (הפעילות בעברית ו- arabicexcel-chart
פעילות חקר למציאת התיבה בעלת הנפח הגדול ביותר תוך שילוב אקסל. 
 
 
 

 ארבעת הקנגורואים (כיתה ו)  (הפעילות בעברית ו- arabic
פעילות משולבת אקסל העוסקת בחקירת סדרות חשבוניות והנדסיות בהקשר לתחרות המתקיימת בין קנגורואים.
הפעילות כוללת מדריך למורה.
 
צפרדי הצפרדע (כיתה ו) (הפעילות בעברית ו- arabic
בעיה הבאה לבדוק מה קורה לסכום סדרה נתונה ככל שמתקדמים בה. הבעיה מבוססת על הפרדוקסים של זנון. משולבת הצעה לחקירת הבעיה באקסל.
 
כמה משקולות צריך? (ג-ו) (הפעילות בעברית ו- arabic
בעיה מתוך ספרו של קלוד באשה, העוסקת במציאת האפשרויות לבניית המספרים מ- 1 עד 40, בשילוב יישומון שמאפשר בדיקה וריכוז התוצאות. 
 
שלושה בשורה (ד-ו) (הפעילות בעברית ו-arabic)
הפעילות עוסקת בכפל מספרים המהווים איברים עוקבים בסדרות חשבוניות ובניסיון להבין את ההפרש בין המכפלות המתקבלות בין האיבר הראשון עם השלישי לבין מכפלת האיבר השני בעצמו.
 קובץ האקסל המשולב מאפשר התנסות ובדיקת מקרים רבים. לאחר בדיקה באקסל יש לבדוק על ידי פילוג המספרים מדוע מתקבל ההפרש הקבוע בכל סדרה חשבונית.
 
מה השארית? (ד-ה) (הפעילות בעברית ו-arabic)
 פעילות העוסקת בחילוק עם שארית תוך קישור ואיתור המנה והשארית בתוך לוח מספרים.
 
חיבור נקודות במעגל (ד-ה) (הפעילות בערבית ו-arabic)
כמה קטעים ניתן להעביר מכל נקודה לכל נקודה אחרת על המעגל?
היישומון מאפשר לבחור את מספר הנקודות על המעגל מהם יצאו קטעים לכל הנקודות האחרות שעליו
   
נתונה סדרת מספרים. איך ניתן להגיע אל הסדרה מתוך לוח הכפל. חישבו ובדקו את עצמכם בעזרת היישומון.


אגדת מגדל האנוי
- פעילות חקר בשילוב יישומון (ה-ו) arabic (בקובץ וורד)
מה מספר הצעדים הקטן ביותר הנחוץ להעברת 64 דיסקיות ממוט למוט במגדל האנוי?
היכנסו ליישומון ובדקו. ניתן להיעזר באקסל להמשך החקירה עד למציאת הפתרון לבעיה.

מגדל המספרים: פעילות חקר אינטראקטיבית לתלמידי כיתות ג ומעלה המשלבת העלאת השערות ומציאת חוקיות - מתוך אתר גלים.

הפעילות תהיה פתוחה במהלך החודש הקרוב. לאחר מכן, יוכל כל מורה לקבל שם משתמש וסיסמה עבור מתמטיקה בסביבת הלמידה גלים. לקבלת קוד כניסה יש לשלוח מייל לדוא"ל teachers@galim.org.il ולציין את שם המורה ובאיזה בי"ס מלמד.
גרסה שונה של הפעילות לחט"ב מתוך אתר המרכז הארצי למורים למתמטיקה בחינוך העל-יסודי.

מבנים ותיבות: מרכזון בשילוב יישומונים (ד-ו)  arabic
המרכזון עוסק בפיתוח ראייה מרחבית ובהבניית מושגי הנפח ושטח הפנים בתיבות.

גלו את הקסם בריבוע הקסם (ד-ו) arabic; פתרונות והארות למורה

סכום מכפלות (ד-ו) arabic;  הצעות לביצוע הפעילות בכיתה - דף למורה arabic

 

מספר חזק 2000 - גיליון 27

issue27-cover

כנסים וימי עיון

קישורים

You are here