Untitled Document
header

חומרי הוראה  חומרי הוראה למורים

מזון [דגים] למחשבה: על מודלינג ופתרון בעיות

מדור זה עוסק ביציאה משגרת פתרון בעיות ויציג כיוונים של חשיבה על משמעות תהליך המתמטיזציה של בעיה.
את המדור מובילה ד"ר אירית פלד ראש החוג לחינוך מתמטי באוניברסיטת חיפה.

מפגש 4 - לא רק שיקולי מציאות: נעליים וכרטיסי ברכה 

בפעם הקודמת שאלתי על ההבדל בין הפסטיבל והפסל מצד אחד, ובעיית מבצע הנעליים מצד שני. אם יצא לכם לקרוא את המאמר של קוירלה שהציג את בעיית הנעליים, אני מקוה שלא הסכמתם איתו שהפתרון ב-ה' הידיעה (והיחיד) לבעייה זו הוא הפתרון של חלוקת המחיר הכולל לפי יחס התשלומים המקורי (אקוויוולנטי למתן אותו אחוז הנחה). להמשך קריאה...
_

מפגש 3 - טבלה, טבלה, מה בעמודה שלה? וגם: נעליים קונים מהר.

מה משותף לשתי הבעיות שהכרנו עד כה, בעיית הפסטיבל ובעיית הפסל?

קודם כל אני חיברתי אותן (הפסל בהשראת קייזר), זה כבר אומר שהן לא קונוונציונליות. סביר שהיו מתקבלות לאוסף המוגדר כ- "בעיות אוריינות". מאפיינים עיקריים, שאת חלקם כבר הזכרנו: הפותר שאינו רגיל לבעיות כאלו מגיב ב-"חסרים נתונים", לא ניתן רמז בניסוח הבעיה לדרך בה ניתן לפתור, יש פתרון מתמטי אחד (מאפיין ספציפי לשתי בעיות אלו, ומיד נדבר גם על בעיות עם הרבה פתרונות) אך ניתן להגיע אליו בעזרת ייצוגים שונים ודרכים שונות. להמשך קריאה...
 

מפגש 2 - עוד לא היינו בסרט הזה.... וגם: [התשובה] מעניין[ת] את הסבתא שלי (בעיית הפסל)

שמחתי לקבל תגובות חיוביות על הפינה בכלל ועל בעיית הפסטיבל בפרט, ונהניתי לקרוא את תשובותיכם המגוונות (לחלק מכם הגבנו באופן אישי, ולעתים שלחנו רעיונות להמשך או הרחבה). חשוב לציין שהשאלה הזו שונה משאלות סטנדרטיות כבר בכך שאין לי "תשובה מוכנה" או "תשובה נכונה" שאני משווה את תשובותיכם אליה. להמשך קריאה...


מפגש 1 - מזון [דגים] למחשבה: על מודלינג ופתרון בעיות (בעיית הפסטיבל)

אחד המאמרים האחרונים שלי נקרא "מזון [דגים] למחשבה". במאמר זה (שקטעים ממנו אציג בפניכם ב"מפגשינו" הבאים) אני מנסה (דרך דוגמאות שאחת מהן עוסקת במזון לדגים...) לגרום לקורא לצאת משגרת פתרון הבעיות שלו ולחשוב על המשמעות של תהליך המתמטיזציה של בעיה. זה גם מה שאנסה לעשות בפינה זו.  להמשך קריאה...


אוסף בעיות המודלינג שהוצגו במדור:



מילות מפתח: מידול  מודלינג  نمذجة  
You are here