- מספר מטרה - חיבור
- מספר מטרה 0 - חיסור
- לוח המשחק
- כרטיסי משחק - חיבור
- כרטיסי משחק - חיסור
המשחק תורגם ועובד מתוך Nrich
מספר מטרה - חיבור
נושא המשחק
המשחק מתמקד בפתרון תרגילי חיבור במטרה להגיע לסכום שנקבע על ידי התלמידים. הסכום יכול להיות מספר דו ספרתי.
המשחק מיועד לתלמידים בכיתות א-ג.
מושגים מתמטיים
מחוברים, סכום, סכום מצטבר, מספר.
מטרת המשחק
הגעה ל"מספר המטרה" שנקבע בראשית המשחק.
שחקן שיחליק את המטבע לעבר המספר האחרון כך שהוספתו יהיה הסכום המדויק של "מספר המטרה" - ינצח.
שחקן שיגיע לסכום הגדול ממספר המטרה יפסיד במשחק.
אביזרים נדרשים
- לוח משחק
- מטבע/ דסקית (מומלץ דסקית שקופה)
מספר משתתפים: 2 שחקנים
מהלך המשחק
- שחקן א' בוחר "מספר מטרה" שיהווה את הסכום הכולל שאליו ישאפו שני השחקנים להגיע. מספר המטרה ייכתב בדף התיעוד.
- שחקן ב' ימקם את המטבע על מספר בלוח המשחק ויתעד אותו בדף.
- שחקן א' יחליק את המטבע ל"מספר השכן", יאמר בקול את הסכום של שני המספרים ויתעד אותו בדף. החלקת המטבע אפשרית לכל כיוון לאורך קטעי הקו המחברים בין המספרים.
- שחקן ב' יחליק את המטבע לעבר "המספר השכן הבא" ויתעד את הסכום המצטבר של הוספת המספר הנוכחי לסכום של השתיים הקודמים.
- השחקן שיגיע ראשון ל"מספר המטרה" ינצח במשחק בעוד ששחקן שיעבור את "מספר המטרה" יפסיד.
- דגשים: כל שחקן חייב לזוז בתורו. לא ניתן "לקפוץ" בין הספרות.
דוגמה לפתרון
שחקן א' קובע את מספר מטרה - 30 וכותב אותו בדף.
שחקן ב' מתחיל מהמספר 2, מניח עליו את הדסקית וכותב בדף:
מהלך המשחק:
בנקודת הצומת, שחקן א' נמצא בדילמה:
- במידה והוא יזיז את הדסקית למספר 1 שחקן ב' ימשיך למספר 2 וינצח.
- במידה והוא יזיז את הדסקית למספר 5 הוא יעבור את "מספר המטרה" ויפסיד.
- במידה והוא יזיז את הדסקית למספר 2 שחקן ב' יפסיד בכל דרך שיבחר: אם יפנה למספרים 3 או 4 או 5 הוא יעבור את "מספר המטרה". לכן לא תהיה לו ברירה אלא להוביל את שחקן א' ל- 0.
שחקן א' ימשיך למספר 1 וכך ינצח במשחק.
מסקנה: בכדי ששחקן א' ינצח הוא יצטרך להמשיך בנקודת הצומת למספר 2.
שאלות לדיון בתום המשחק
- מהן נקודות הצומת בהן התלבטתם לאיזה מספר לעבור? הציגו דוגמה.
- כיצד התמודדתם ובאיזו דרך נקטתם?
- האם הייתם פועלים אחרת בנקודת הצומת?
- האם הייתה דרך נוספת לנצח מנקודה זו?
המשחק תורגם ועובד מתוך Nrich. בקישור אפשר לצפות בסרטון המדגים את המשחק.
מספר מטרה 0 - חיסור
נושא המשחק
המשחק מתמקד בפתרון תרגילי חיסור במטרה להגיע למספר 0, ממספר דו ספרתי שנקבע על ידי התלמידים.
המשחק מיועד לתלמידים בכיתות א-ג.
מושגים מתמטיים
מחוסר, מחסר, הפרש, הפרש מצטבר, מספר, מספר שלילי.
מטרת המשחק
להגיע למספר 0.
שחקן שיחליק את המטבע לעבר המספר האחרון, כך שההפרש המתקבל יהיה 0 – ינצח.
אם יגיע להפרש הקטן מ- 0 יפסיד במשחק.
אביזרים נדרשים
- לוח משחק
- מטבע/ דסקית (מומלץ דסקית שקופה)
מספר משתתפים: 2 שחקנים
מהלך המשחק
- שחקן א' בוחר מספר התחלה (מספר דו ספרתי). מספר זה ייכתב בדף התיעוד.
- שחקן ב' ימקם את המטבע על מספר בלוח המשחק, יתעד אותו בדף ואת ההפרש בין מספר ההתחלה למספר זה.
- שחקן א' יחליק את המטבע ל"מספר השכן". השחקן יאמר בקול את ההפרש המצטבר בין ההפרש האחרון למספר אותו בחר.
- החלקת המטבע אפשרית לכל כיוון לאורך קטעי הקו המחברים בין המספרים.
- שחקן שיגיע ראשון למספר 0 ינצח במשחק.
- דגשים: כל שחקן חייב לזוז בתורו. לא ניתן "לקפוץ" בין הספרות.
דוגמה לפתרון
שחקן א' קובע את מספר ההתחלה - 20 וכותב אותו בדף.
שחקן ב' מתחיל מהמספר 1, מניח עליו את הדסקית וכותב אותו ואת ההפרש המתקבל:
מהלך המשחק
בנקודת הצומת שחקן ב' צריך לעבור למספר 5 בכדי לנצח במשחק. אם שחקן זה יעבור למספר 5 יישאר הפרש מצטבר של 5. השחקן השני "ייחסם":
- במידה ושחקן א' יעביר את הדסקית למספר 1 או 4 ושחקן ב' ימשיך למספר 4 או 1 בהתאמה וינצח.
- במידה ושחקן א' יעביר את הדסקית למספר 2 או 3 שחקן ב' ימשיך למספר 3 או 2 בהתאמה וינצח.
- במידה ושחקן א' יעביר את הדסקית למספר 0 שחקן ב' יחזיר למספר 5 וינצח.
- במידה ושחקן א' יעביר את הדסקית למספר 6 הוא יפסיד במשחק.
שאלות לדיון בתום המשחק
- מהן נקודות הצומת בהן התלבטתם לאיזה מספר לעבור? הציגו דוגמה.
- כיצד התמודדתם ובאיזו דרך נקטתם?
- האם הייתם פועלים אחרת בנקודת הצומת?
- האם הייתה דרך נוספת לנצח מנקודה זו?