הפעילות עובדה ותורגמה מתוך: http://www.theproblemsite.com/games/subtraction_triangles.asp#gameTop
דרך הקישור מומלץ להיכנס למשחק – משולש החיסור.
נושא הפעילות:
משולש החיסור הוא סידור של מספרים בצורת משולש, הנבנה באופן הבא:
הקדקוד של משולש זה נמצא למטה וכל מספר במשולש מהווה את ההפרש של שני המספרים הנמצאים מעליו (באופן הפוך ממשולש פסקל).
משולש החיסור הוא סידור של מספרים בצורת משולש, הנבנה באופן הבא:
הקדקוד של משולש זה נמצא למטה וכל מספר במשולש מהווה את ההפרש של שני המספרים הנמצאים מעליו (באופן הפוך ממשולש פסקל).
לדוגמה, 3=6-3, 4=6-2, 1=2-1
פעילות זו הינה בשתי רמות קושי ומתאימה לכיתות א' – ו'.
הפרש, מחוסר, מחסר, משולש, קדקוד, בסיס.
הפעילות מתמקדת בשיבוץ מספרים בהתאם לחוקים של משולש החיסור.
התלמיד יקבל לוח פעילות מנוילן וכרטיסיה עם מספרים נתונים, אותם ישבץ בלוח בעזרת טוש מחיק.
בעזרת ניסוי וטעייה התלמיד ישבץ את כל המספרים כך שכל אחד מהם יהווה את ההפרש של שני המספרים ששובצו מעליו.
התלמיד יקבל לוח פעילות מנוילן וכרטיסיה עם מספרים נתונים, אותם ישבץ בלוח בעזרת טוש מחיק.
בעזרת ניסוי וטעייה התלמיד ישבץ את כל המספרים כך שכל אחד מהם יהווה את ההפרש של שני המספרים ששובצו מעליו.
- לוח פעילות מנוילן - רמה א (קובץ וורד)
- כרטיסיות רמה א (קובץ וורד)
- לוח פעילות מנוילן - רמה ב (קובץ וורד)
- כרטיסיות רמה ב (קובץ וורד)
- טוש מחיק
- באיזו דרך שיבצתם את המספרים?
- האם התחלתם מקדקוד המשולש ושיבצתם מספרים עד שהגעתם לבסיסו או להיפך?
- איזו פעולה נדרשת כשמתחילים מהקדקוד לבסיס ואיזו פעולה נדרשת כשמתחילים מהבסיס לקדקוד?
- איזה מספרים רצוי לשבץ בקדקוד? איזה מספרים רצוי לשבץ בבסיס?
- האם הבחנתם בזוג מספרים שלא יכולים להיות האחד ליד השני? מדוע?