מתאים לכיתה: ב (ניתן להרחיב בהתאמה לכיתות ב-ד)
נושאים: כפל, חוק החילוף בפעולת הכפל, כפל ב- 1, הצגת מספר זוגי במערך מלבני.
תיאור הפעילות:
הפעילות ממחישה באופן ויזואלי את המבנה הכיפלי במערך מלבני, בעזרת שולחן משבצות פעיל או נייר משובץ.
תלמידים רבים מגלים קשיים בהבנת המבנה הכיפלי, פעילות זו מזמנת חקירה וניתוח של חוק החילוף בפעולת הכפל, המחשת ייחודיותו של כפל ב- 1 והצגת מספר זוגי במערך מלבני בן 2 שורות.
ניתן לבצע את הפעילות גם על גבי דף משבצות ולא רק על גבי שולחן משבצות או להניח דפי משבצות על שולחנות התלמידים ומעליהם ניילון מחיק/פלסטיק שקוף וכד'.
- רקע והנחיות למורה
- פעילות ראשונה: הנחיות למורה / דפים לתלמיד / נספח 1 - דף משבצות ריק
- פעילות שנייה: הנחיות למורה / דפים לתלמיד / נספח 1 - דף משבצות ריק
- פעילות שלישית: הנחיות למורה / דפים לתלמיד / נספח 1 - דף משבצות ריק / נספח 2 - טבלת מספרי משבצות למילוי
- פעילות רביעית: הנחיות למורה / דפים לתלמיד / נספח 2 - טבלת מספרי משבצות למילוי
- פעילות חמישית: הנחיות למורה / דפים לתלמיד / נספח 1 - דף משבצות ריק / נספח 2 - טבלת מספרי משבצות למילוי / נספח 3 - טבלת מספרי משבצות מלאה
- הפעילות המלאה - גרסת הדפסה
להרחבה והעמקה בנושא:
- שלושה שלבים לשליטה בעובדות הכפל (מאמר מתורגם לעברית) מאת Gina Kling and Jennifer M. Bay-Williams. מתוך Teaching Children Mathematics, Vol. 21, No. 9, May 2015.
- קשיים בהבנת המבנה הכפלי, מאת ד"ר אירית פלד, ד"ר לאוניד לבנברג, איבי מכמנדרוב ורות מירון. מתוך גיליון 2 של "מספר חזק 2000".
- הוראת כפל לשם שליטה מאת (מאמר מתורגם לעברית ו- بالعربية) מאת Ann H. Wallace & Susan P. Gurganus. מתוך Teaching Children Mathematics, August 2005.
- אלגוריתמים מומצאים בכפל - ד"ר חנה לב-זמיר (הרצאה מצולמת)
- קשיים בכפל - אבחון וטיפול - ד"ר ג'וני אוברמן (הרצאה מצולמת)