מרכז מורים ארצי למתימטיקה בחינוך היסודי
facebook icon
search icon

שלושה בשורה (בשילוב גיליון אקסל)

פעילות העוסקת בכפל מספרים המהווים איברים עוקבים בסדרות חשבוניות ובניסיון להכללה. הפעילות כוללת שימוש באקסל.

קובץ לתלמיד בעברית / بالعربية
קובץ למורה בעברית / بالعربية


three

א. לפניכם שלושה מספרים עוקבים  10,11,12
  • כפלו את המספר הקטן מבין השלושה במספר הגדול.
  • כפלו את המספר האמצעי בעצמו.
  • בדקו את המכפלות. מה גיליתם?
  • הכנסו לאקסל, שנו רק את המספר הראשון (המסומן) ובדקו עם שלשות מספרים עוקבים אחרים.
  • בחרו שלושה מספרים שההפרש ביניהם הוא 2. לדוגמה: 6,8,10. שערו: מה יהיה ההפרש בין המכפלות? בדקו. מה גיליתם? (תוכלו להיכנס לגליון "הפרש 2").
  • בחרו שלושה מספרים שההפרש ביניהם הוא 3, 4 וכו'. האם תוכלו לשער מה יהיה ההפרש בין המכפלות, מבלי לכפול את המספרים?
  • צרו סדרות מספרים אחרות, כרצונכם. נסו להסביר מדוע זה נכון. השתמשו בפילוג המספרים. 

ב. בחרו שלושה מספרים שההפרש ביניהם ½.

  • כפלו את המספר הקטן מבין השלושה במספר הגדול.
  • כפלו את המספר האמצעי בעצמו.
  • בדקו את המכפלות. מה גיליתם?

 ג. בחרו שלושה מספרים שההפרש ביניהם 1/3.

  • כפלו את המספר הקטן מבין השלושה במספר הגדול.
  • כפלו את המספר האמצעי בעצמו.
  • בדקו את המכפלות. מה גיליתם?
 
- האם מצאתם קשר בין הפרש הסדרה לבין הפרש המכפלות?
- האם תוכלו לנחש מה יהיה ההפרש בין המכפלות, בסדרה שההפרש בין איבריה הוא ¼?
- האם תוכלו לנחש מה יהיה ההפרש בין המכפלות, בסדרה שההפרש בין איבריה הוא ½1?
Read 1650 times