מרכז מורים ארצי למתימטיקה בחינוך היסודי
facebook icon
search icon

שוקולד בקופסה

פעילות חקר הכוללת אסטרטגיות לזיהוי כמות שוקולדים שנמצאים בקופסה באמצעות חלוקות שונות של המצולע.


חלק א'

דנה, תום ומתן קיבלו קופסה משושה עם יחידות שוקולד בתוכה:

1

 

דנה אכלה 10 יחידות שוקולד ומהר מאוד גילתה שכנראה היו בהתחלה 61 יחידות שוקולד.

2

תום אכל 20 יחידות שוקולד ואמר מייד כשסיים לאכול שהיו בהתחלה 61 יחידות שוקולד.

3

מתן אכל 24 יחידות שוקולד וגם הוא יכול היה לראות בקלות שבהתחלה היו 61 יחידות שוקולד.

4

האם תוכלו לגלות איך כל אחד משלושת הילדים מצא שהיו 61 יחידות שוקולד בקופסה המלאה?

תוכלו להיעזר בדף המצורף.


חלק ב'

סבתא וסבא של דנה, תום ומתן הבטיחו שיביאו להם קופסה גדולה יותר של שוקולד לכבוד החג.

בקופסה החדשה יהיו 10 יחידות שוקולד בכל צלע של המשושה, במקום 5 שהיו בקופסה הקודמת.

כיצד לדעתכם כל אחד מהילדים הללו יוכל לדעת כמה יחידות שוקולד יש בקופסה הגדולה?

הציעו דרכים בדומה לדרכים שהוצגו בבעיית הקופסה הקטנה.

הציעו גם דרכים אחרות, משלכם.


 חלק ג'

  • עבור איזה גודל צלע של קופסה, שלושת הילדים יוכלו לחלק ביניהם את כמות יחידות השוקולד בחלוקה שווה?
  • עבור איזה גודל צלע של קופסה, שני הבנים יוכלו לחלק ביניהם את כמות יחידות השוקולד בחלוקה שווה?
  • האם תוכלו לתאר איך כל ילד ימצא את כמות יחידות השוקולד בקופסה בגודל צלע n?

מעובד מתוך: http://nrich.maths.org/6675

Read 1573 times