מרכז מורים ארצי למתימטיקה בחינוך היסודי
facebook icon
search icon

מקם את הגורם

מטרת הפעילות: מציאת מחוברים או גורמים בהינתן רמזים של סכום או מכפלה.

לפעילות בעברית

 

 

עוד על הפעילות:

• המטרה המרכזית של הפעילות היא לתרגל חיבור וכפל בתחום ה-100 בדרך חווייתית ולא שגרתית.
הפעילות הראשונה מסתמכת על ביצוע פעולה הפוכה: חיסור כפעולה הפוכה לחיבור וחילוק כפעולה הפוכה לכפל.
  למשל, כדי למצוא את המספרים החסרים במערך הראשון, נבצע קודם פעולת חיסור: 4 = 4 - 8 ולאחר מכן פעולת כפל: 16 = 4 × 4.

practice4 pic1

   דוגמה נוספת היא המערך הבא:

practice4 pic2

במקרה הזה אפשר לבצע פעולת חילוק 7 = 6 : 42 או פעולת כפל בה יש למצוא את אחד הגורמים 42 = ? × 6.
לאחר מציאת הגורם החסר, אפשר לבצע פעולת חיבור ולמצוא את הסכום החסר: 13 =  7 + 6.

  • הפעילות השנייה מסתמכת על מציאת הרכב המספר (הסכום) הרשום בצד שמאל ו/או את הגורמים המתאימים של המספר הנמצא בצד ימין. למשל:

practice4 pic3

   הרכב המספר 12 הוא: 7+5, 8+4, 9+3, 6+6. מהתרגילים האלה בוחרים את התרגיל בו מכפלת המחוברים תיתן 36: 6×6=36. לכן המספרים שיש לשבץ הם 6 ו-6.

   כאמצעי עזר לתלמידים מתקשים אפשר להציע להשתמש בלוח חיבור או לוח כפל ובאמצעותו לחפש את המספרים המתאימים.
   למשל למערך למעלה כדאי להשתמש בלוח חיבור ולסמן בו את כל התרגילים בהם הסכום שווה ל-12:

practice4 addition board

   לאחר מכן יש לבחור את התרגיל המתאים מבין התרגילים המסומנים.

  • פעילות שלישית: פעילות זו מיועדת להוראה דיפרנציאלית. אפשר להציע לתלמידים לבנות מערכים כמו במשימה הראשונה המתאימה יותר לתלמידים מתקשים או כמו בפעילות השנייה, המתאימה לתלמידים חזקים יותר. אפשר גם להציע לזוגות/קבוצות תלמידים לבנות מערכים משני הסוגים.
  • בתום הפעילות כדאי לערוך דיון בשאלה: האם יתכן מצב בו בשני מערכים יש את אותו הסכום אך המכפלה שונה (או מצב בו המכפלה זהה בשני המערכים אך הסכום שונה)? אם כן, הביאו דוגמאות מתוך הפעילות ונסו לבנות דוגמה כזו בעצמכם.
Read 1846 times